Sinterwat? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Jansen - WaarBenJij.nu Sinterwat? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Jansen - WaarBenJij.nu

Sinterwat?

Blijf op de hoogte en volg Lisette

10 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Wij hebben onze eerste Nederlandse feestdag hier gevierd! 5 december was een hele gekke gewaarwording. Een aantal meiden zaten in Nickerie in een huisje en ik was met een aantal meiden een dolfijnen en kaaiman spotten-tour aan het doen. En leuk dat het was! Ik heb helemaal niets met dolfijnen, maar heel leuk om ze in het wild te kunnen zien. Maar het leukste van de tour was toch het kaaiman spotten en vasthouden. Ze zijn zo groot als een gemiddelde knuffel die een kind mee naar bed neemt, maar wat voelde ik me stoer! Om toch een beetje het Sinterklaas gevoel proberen te zoeken ben ik thuis maar Alles is liefde gaan kijken met chocomelk en pepernoten.

Het echte vieren hebben we gisteravond gedaan. Ouderwets Sinterklaas dobbelen met een tropische twist. Een mix van pepernoten, een kerstboompje en Borgoe (Surinaamse rum) met cola. En het resultaat mocht er zijn! Heel gek om een feestdag die in Nederland toch zo belangrijk is hier totaal niet te bemerken en te kunnen voelen. Sinterklaas bestaat hier als 'Kinderdag' en eigenlijk het enige teken dat dit gevierd wordt, hebben we gezien door middel van een bord bij de MC Donalds. Het neemt geen grote plek in in de Surinaamse cultuur. Opvallend vind ik wel dat er in Nederland er zoveel discussie over het onderwerp is en heel veel weerstand vanuit de donkere gemeenschap, maar dat gevoel hier totaal niet leeft. Bij het vragen aan mensen op straat of aan taxi chauffeurs hoe zij er tegenover staan, lijken ze niet geïnteresseerd of reageren flauwtjes. Het lijkt dus een discussie voor Nederland, in Nederland.

Met het onderzoek zijn we nu in de afrondende fase. Alle data is verzameld en nu moeten we het gaan analyseren, bundelen en een conclusie vormen. Ik ben opgelucht dat het ons gelukt is om überhaupt gesprekken te hebben gevoerd. Ik was erg bang dat instellingen moeilijk zouden doen en gesprekken nauwelijks te krijgen zouden zijn. Niets was echter minder waar, bijna overal is iedereen warm onthaald en zijn de vragen uitgebreid beantwoord en voorzien van een persoonlijke rondleiding. Er zijn een paar hele mooie en goed werkende zorginstellingen in Paramaribo.

Na het toch wat teleurstellende ontbreken van het Sint-gevoel ben ik heel benieuwd wat kerst ons gaat brengen. Vanuit huis ben ik gewend om met kerst met alle familie samen veel en lekker te eten, soms wel vier dagen achter elkaar om het onder alle schoon-, stief-, en eigen familie te verdelen. Zonder de kou, donkere dagen en natuurlijk de familie ben ik benieuwd hoe ik de dagen ga ervaren. Het zal in ieder geval een compleet andere ervaring zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 17 Nov. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 8876

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2015 - 18 Januari 2016

Suriname!

Landen bezocht: